از نزدیک‌ترین کشورهای خارجی به ایران، کشور ترکیه است؛ بنابراین به دلیل این نزدیکی سالانه بسیاری از ایرانی‌ها به شهرهای مختلف این کشور سفر می‌کنند. اما ممکن است بسیاری از این افراد فقط به پایتخت این کشور سفر کنند و با دیگر شهرهای این کشور آشنا نباشند؛ یکی از این شهرها که نسبت به دیگر شهرهای ترکیه به ایران نزدیک‌تر است، این شهر است. اگر قصد یک سفر متفاوت به ترکیه را دارید بهتر است فقط یک‌بار سفر به این شهر زیبا را تجربه کنید؛ سفر به این شهر زیبا در ترکیه امروزه به یکی از اقتصادی‌ترین شهرها برای سفر تبدیل شده است. در ادامه این متن با راهنمای سفر به وان و جاذبه های گردشگری وان آشنا خواهید شد.

شهر وان کجاست؟ فرهنگ مردم آن چگونه است؟

همان‌طور که در ابتدای این مقاله نیز گفته شد، وان یکی از شهرهای ترکیه است که نسبت به دیگر شهرهای این کشور به مرز ایران نزدیک‌تر بوده؛ در واقع وان یکی از شهرهای تاریخی ترکیه با جمعیت ۳۶۱٬۱۶۳ نفر بوده که امروزه به حدود ۶۰۰٬۰۰۰ نفر هم رسیده ‌است. این شهر از شمال و غرب به دریاچه وان از شرق به کوه‌های مرتفع سیاه کوه و اِرک و از جنوب به کوه آرتوس مشرف ‌است. مردم این شهر به زبان کردی کرمانجی سخن می‌گویند و دارای اقلیت‌هایی از ترکمانان، ترک‌ها و ارامنه هستند.

شهر زیبای وان

دلیل محبوبیت این شهر چیست؟

در این سال‌های اخیر تورم و فشارهای اقتصادی باعث شده تا میزان سفرهای خارجی در ایران کاهش پیدا کند؛ اما اقتصادی و مناسب بودن هزینه تور وان نسبت به سایر تورها باعث محبوبیت این مقصد شده است؛ به طوری که سفر به این شهر برای برخی از افراد مشابه سفرهای داخلی بوده و به دلیل اقتصادی بودن قیمت‌ها در وان، معمولاً افراد سعی می‌کنند تا بسیاری از خریدهای خود اعم از پوشاک را از این شهر تهیه کنند. این شهر یکی از مقاصدی است که می‌شود حتی به صورت زمینی نیز به آن سفر کرد و با کوله باری از خاطره بازگشت.
یکی دیگر از دلایل جالب محبوبیت این شهر، وجود گربه‌های سفید و به اصطلاح پشمالو در کوچه و خیابان است؛ این گربه‌ها معمولاً دارای یک چشم آبی و یک چشم زرد هستند. بهتر است قبل از سفر به وان کمی با هزینه یا کرایه تاکسی در شهر وان آشنا باشید.

تاریخچه شهر وان در کشور ترکیه

جنگ بین امپراتوری عثمانی و امپراتوری صفوی در اوایل قرن 15 میلادی از دلایل نزدیک بودن وان به ایران است؛ در سال 1502 جنگ بین امپراطور ایرانی و عثمانی بر سر این شهر ایجاد شد که با وجود کشمکش‌های بسیار پس از گذشت 53 سال، یعنی در سال 1355، امپراطور عثمانی موفق به تصرف شهر وان شد و مرز بین ایران و ترکیه را ایجاد کرد؛ به همین دلیل امروزه اکثر جمعیت این شهرن را کرد زبان‌ها تشکیل می‌دهند.

7 دلیل برای سفر به این شهر در ترکیه

دلایلی زیادی برای سفر به ترکیه وجود دارد که در ادامه به 7 مورد از مهم‌ترین دلایل می‌پردازیم:
1. عدم نیاز به ویزا
2. مقرون به صرفه
3. آب و هوای مناسب
4. سبک تفریحات
5. سوغاتی‌ها و داشتن بهترین مراکز خرید
6. واحد پول
7. بهترین محل‌ها برای اقامت

آیا شما بهترین مراکز خرید در شهر وان را می‌شناسید؟

دیدنی های شهر وان

مهم‌ترین دلیلی که ایرانی‌ها برای سفر خارجی شهر وان را انتخاب می‌کنند، عدم نیاز به ویزا بوده که طبق قرارداد امضا شده بین ایران و ترکیه، مسافران ایرانی به مدت 90 روز می‌توانند به راحتی در شهرهای ترکیه تردد داشته باشند. بهترین سبک تفریحات در شهر مذکور نیز مربوط به بازدید از جاذبه‌های تاریخی و طبیعی، قایق سواری، شنا، خرید، اسکی، امتحان غذاهای ترکی، خرید اشیای قدیمی و آنتیک است. بهترین سوغاتی‌های این شهر یا کشور ترکیه نیز در دسته سوغاتی‌های قیمت مناسب قرار می‌گیرد که از دلایل محبوبیت سفر به این شهر است و شامل چای ترک، راحت الحلقوم، اجناس سرامیکی، آثار هنری، ابزار آلات سنتی، لوازم آنتیک، قهوه ترک، چشم نظر و فرش و گلیم می‌شود.
واحد پول این کشور لیر بوده نسبت به دیگر ارزهای موجود در جهان مقرون به صرفه‌تر است. بهترین محل‌ها برای اقامت در این شهر نیز خیابان جمهوریت محلی برای خرید و غذا، خیابان کاظم کارابکر برای خرید انواع برندهای مشهور و رستوران‌های متعدد، آق کورپو، علی پاشا، جودت پاشا، سلیم بی، حاجی بکیر است.

ساحل وان

مناطق دیدنی وان

دیدنی های وان بسیار بوده که لیست زیر تهیه شده از محبوب‌ترین مناطق دیدنی وان است:
• دریاچه وان بزرگ‌ترین دریاچه طبیعی کشور ترکیه
• جزیره آکدامار دومین جزیره بزرگ در دریاچه
• کلیسای آکدامار یا کلیسای ارمنی صلیب مقدس مهم‌ترین بناهای باستانی ترکیه
• شهر احلات
• موزه وان
• کتیبه خشایار شاه
• پارک کورتولوش
• قلعه وان
• آبشار مرادیه
• پارک آبی چاقداش

پیشنهاد تی تراول به شما هنگام خرید تور زمینی وان این است که حتماً به این مناطق مذکور سفر کرده و تجربه خود را با ما در میان بگذارید. در مقاله‌های بعدی نیز با هریک از این مناطق دیدنی وان به صورت کامل آشنا خواهید شد.

6 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست