میدان تکسیم (به ترکی: Taksim Meydanı)، واقع در بی اوغلو در بخش اروپایی استانبول، ترکیه، یک منطقه گردشگری و تفریحی مهم است. این میدان به خاطر رستوران‌ها، مغازه‌ها و هتل‌هایش مشهور است. این شهر با ایستگاه مرکزی شبکه مترو استانبول، امروزه قلب استانبول مدرن محسوب می‌شود. میدان تقسیم همچنین محل بنای یادبود جمهوری (به ترکی: Cumhuriyet Anıtı) است که توسط پیترو کانونیکا ساخته شد و در سال 1928 افتتاح شد. این بنا یادبود پنجمین سالگرد تأسیس جمهوری ترکیه در سال 1923 پس از جنگ ترکیه است.

این میدان از جنوب به هتل مارمارا، از شرق به مرکز فرهنگی آتاتورک، از شمال به پارک گزی و از غرب به مسجد دسترسی دارد.

تاریخچه میدان تکسیم

میدان تکسیم در ابتدا نقطه‌ای بود که خطوط اصلی آب از شمال استانبول جمع آوری و به سایر نقاط شهر منشعب می شد؛ (از این رو نام آن است.) این کاربری برای این منطقه توسط سلطان محمود اول ایجاد شد. این میدان نام خود را از آب انبار سنگی دوران عثمانی که در امتداد یک طرف میدان قرار دارد، گرفته  است.

ساختمان قابل توجه دیگری که زمانی در میدان قرار دارد، پادگان توپخانه تقسیم قرن نوزدهم (Taksim Kışlası، که بعدها به استادیوم تقسیم تبدیل شد) بود، اما در سال 1940 در طول کار ساخت و ساز مطابق با نقشه‌های معمار و شهرساز فرانسوی هانری تخریب شد.

پارک تکسیم گزی یک پارک سبز کوچک در میدان قرارد دارد. در سال 2013، شهرداری شهر که می‌خواست پادگان قدیمی را به عنوان یک مکان خرید در محل پارک بازسازی کند، به زور شروع به حذف معترضانی کرد که در پارک کمپ ایجاد کرده بودند. پس از انتشار اخبار خشونت پلیس، هزاران نفر در جنبش «تسخیر تکسیم» تجمع کردند تا از تخریب پارک جلوگیری کنند. از آنجایی که وضعیت آن زمان از پروژه تخریب، در هاله ای از ابهام است، دولت حزب عدالت و توسعه (AKP) پلیس مستقر در میدان تقسیم و اطراف آن را با تجهیزات کنترل شورش آماده کرده بود تا از هرگونه تظاهرات بزرگ جلوگیری کند.

میدان تکسیم

امروز در میدان تکسیم چه می گذرد؟

بنای یادبود جمهوری (1928) در میدان تقسیم، ساخته شده توسط مجسمه ساز ایتالیایی پیترو کانونیکا.

تکسیم یک مرکز حمل و نقل اصلی و یک مقصد محبوب برای گردشگران و ساکنان استانبول است. یک خیابان خرید برای عابرین پیاده و تقریبا طولانی، به این میدان ختم می‌شود که نام آن خیابان استقلال نام دارد. همچنین یک تراموا نوستالژیک از میدان در امتداد خیابان حرکت می‌کند و در نزدیکی تونل (1875) که دومین خط متروی جهان پس از متروی لندن است، به پایان می‌رسد.  میدان تقسیم علاوه بر اینکه به عنوان نقطه اصلی انتقال سیستم اتوبوس شهری عمل می کند، پایانه Hacıosman-4 نیز هست.

موقعیت تکسیم در 29 ژوئن 2006، زمانی که خط جدید F1 فونیکولار Kabataş-Taksim که ایستگاه مترو تقسیم را به ایستگاه تراموای Kabataş و بندر Seabus متصل می‌کند، افتتاح شد و به مردم اجازه داد تنها در 110 ثانیه به تکسیم برسند.

در اطراف میدان تقسیم آژانس‌های مسافرتی، هتل‌ها، رستوران‌ها، میخانه‌ها و فست فودهای زنجیره‌ای بین المللی مانند پیتزا هات، مک دونالد، مترو و برگر کینگ قرار دارند. این شهر همچنین خانه برخی از بزرگ‌ترین هتل‌های استانبول از جمله InterContinental، Divan و The Marmara Hotel است. تکسیم قبلاً مکان مورد علاقه برای رویدادهای عمومی مانند رژه، جشن های سال نو و سایر اجتماعات بود، اگرچه از سال 2016 به ندرت مجوز چنین تجمعاتی داده شده است. مرکز فرهنگی آتاتورک (Atatürk Kültür Merkezi)، یک سالن کنسرت چند منظوره و مرکز فرهنگی که پس از بازسازی در سال 2021 بازگشایی شد، نیز در میدان تقسیم قرار دارد.

میدان تکسیم

تظاهرات و حوادث های میدان تقسیم

  • این میدان قبلاً محل مهمی برای اعتراضات سیاسی بود. در 16 فوریه 1969، حدود 150 تظاهرکننده چپ در جریان درگیری با گروه‌های جناح راست در آنچه به عنوان “یکشنبه خونین” شناخته می‌شود، مجروح شدند.
  • در حوادث معروف به قتل عام میدان تقسیم، 36 تظاهرکننده چپ‌گرا در جریان تظاهرات روز کارگر در 1 مه 1977 توسط افراد مسلح ناشناس و ادعایی راست‌گرا در میدان کشته شدند.
  • در 10 اوت 1982، آرتین پنیک، یک ارمنی ترک، در اعتراض به حمله به فرودگاه اسنبوگا توسط ارتش مخفی ارمنی برای آزادی ارمنستان، خود را به آتش کشید.
  • میدان تقسیم محل شورش‌های فوتبال در سال 2000 بود که دو هوادار لیدز یونایتد در جریان درگیری با هواداران گالاتاسرای، شب قبل از بازی رفت نیمه نهایی جام یوفا 1999-2000 بین دو تیم با چاقو کشته شدند.
  • در 31 اکتبر 2010، یک بمب انتحاری در کنار اتوبوس پلیس منفجر شد. بمب‌گذار که یک ستیزه جوی TAK بود، جان باخت و 15 افسر پلیس و 17 غیرنظامی زخمی شدند.
  • راهپیمایی چرکس ها برای بزرگداشت نسل کشی چرکس ها در میدان تقسیم، 2011.
  • راهپیمایی در اعتراض به نسل کشی چرکس ها در ماه می 2011 برگزار شد.

میدان تکسیم و خیابان استقلال

به دنبال بسیاری از حوادث خشونت‌آمیز دیگر، هرگونه اعتراض و تظاهرات ممنوع اعلام شد و امروز یگان‌های پلیس برای جلوگیری از هر گونه حادثه به صورت شبانه روزی حضور دارند. سال‌ها از برگزاری مراسم اول ماه مه یا روز سال نو در میدان می‌گذرد، در حالی که بیشتر مناطق اطراف معمولاً برای آن روز حصار کشیده شده‌اند و ایستگاه مترو اغلب برای جلوگیری از تجمع مردم بسته می‌شود.

در این مقاله با معروف‌ترین میدان یا محل در شهر استانبول آشنا شدید؛ اما لازم به ذکر است که بگوییم هنگام خرید تور استانبول بهتر است هتل انتخابی شما در نزدیکترین حالت ممکن به میدان تکسیم قرار گرفته باشد تا به راحتی به تمامی مراکز تفریحی استانبول دسترسی داشته باشید.

8 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست